in- en externe communicatie
kracht van de klacht

Een opleidingsinstituut wil zijn nieuwe brochure op een bijzondere manier presenteren en zijn nieuwe diensten onder de aandacht te brengen en nodigt De Hofmakers uit om de informatieve bijeenkomst luister bij te zetten.

Onze acteurs, in de vorm van twee succesvolle ondernemers van DBC Dog's Beauty Care, een hondentrimsalon voor de rich and famous, zijn door het opleidingsinstituut uitgenodigd. Tijdens de introductie van het nieuwe product Conflicthantering voor leidinggevenden neemt de directeur van DBC het woord en schetst in een komische conference zijn bevindingen met de pilot van de training én de enorme impact die de training heeft gehad op het succes van Dog's Beauty Care. In de Kracht van de Klacht, vertelt de officemedewerkster van DBC over de training die haar geen windeieren heeft gelegd. Dit wordt geïllustreerd met aansprekende rollenspelen.

move-proof

Een grote ziektekostenverzekeraar maakt zich op voor een verhuizing naar een andere stad. In samenwerking met de afdeling Communicatie en een organisatiebureau wordt een traject uitgestippeld om de medewerkers voor te bereiden op de verhuizing. Om de weerstand tegen de verhuizing te verminderen, wordt tijdens de kick-off de hulp van De Hofmakers ingeroepen.

Onze acteurs van het bedrijf Easymove begeleiden de verhuizing op deskundige wijze en onder het motto ’Het einde van iets, is het begin van iets nieuws’. Er wordt een test gedaan om te zien of de medewerkers move-proof zijn en ze krijgen alvast een voorproefje van de inburgeringcursus. In een komische conference komen de eigenschappen van de huidige en toekomstige werkplek aan de orde en de onvermijdelijke cultuuromslag die met de verhuizing gepaard gaat.

Om de medewerkers op de hoogte te houden en een duidelijk beeld te geven van de ontwikkelingen rondom de verhuizing, is er gedurende een jaar eens per maand een videoverhuisjournaal te zien. EasyMove is in de uitzendingen de verbindende factor. Onze acteurs interviewen de verschillende werkgroepen en houden de medewerkers op de hoogte over de planning en status van de bouw.

personeelsblad

Een wereldwijd technisch bedrijf wil tijdens een personeelsbijeenkomst aandacht besteden aan de communicatie binnen het bedrijf en met name het nieuwe personeelsblad. Het blijkt dat het personeelsblad nauwelijks wordt gelezen terwijl er relevante informatie in staat. De directie en de afdeling Communicatie willen dat er op een ludieke manier aandacht wordt besteed aan het nieuwe personeelsblad en vraagt De Hofmakers een theatraal programma te ontwikkelen waardoor de medewerkers worden geprikkeld het blad te lezen.

Onze acteurs, zogenaamde nieuwe medewerkers, mengen zich tijdens de speech van de directeur in zijn verhaal met de vraag wanneer het nieuwe personeelsblad uitkomt. Bij hun vorige werkgever was er een overdosis aan informatie, memo’s en losse papieren op het bord in de kantine. Er moesten soms ATV- dagen worden opgenomen om alle informatie te verzamelen en te lezen. De nieuwe medewerkers hebben het personeelsblad al in hun hart gesloten. In de podiumconference geven ze hun visie op het blad en spuien ze nieuwe ideeën.

de kracht van de klacht